Ontregelde ggz #2 - wachtlijsten

  • Blog

Dat er veel te verbeteren valt in de geestelijke gezondheidszorg (ggz), daar lijkt iedereen het over eens. Maar hoe we veranderingen gaan bewerkstelligen, dat wordt soms geschetst als een hele lastige klus. Oplossingen lijken niet voor het oprapen te liggen. Nee, daar moeten we over praten. Heel lang. En vooral niet te veel met patiënten. Maar, oplossingen liggen wel degelijk voor het oprapen. Niet allemaal. Maar alle 'kleine' beetjes helpen. In deze serie een aantal oplossingen om de ontregelde ggz te ontregelen, om zo een stap dichterbij een goed geregelde ggz te komen.

#2 Wachtlijsten

Tja. Te lang. Veel te lang.

Het was begin oktober 2019 toen ik werd aangemeld voor een traumabehandeling. De geschatte aanmeldwachttijd*: vier weken. Ik was verrast door deze korte wachttijd. Met de feestdagen in aantocht en de ggz kennende, ging ik er echter niet vanuit dat het intakegesprek in 2019 plaats zou vinden.

Ander loket

Deze inschatting bleek correct. Na dertien weken wachten, had ik in januari 2020 mijn eerste intakegesprek. Het gesprek verliep goed. Drie weken later had ik mijn tweede intakegesprek. Vol goede moed ging ik ernaar toe. Vandaag zou ik de startdatum van de behandeling horen. Dacht ik. 'We weten niet of deze behandeling wel passend is', was echter de conclusie aan het einde. Geen startdatum, wel meer wachttijd. Ik baalde enorm. Er werd mij wel binnen drie tot vijf weken een gesprek beloofd met twee behandelaren om een nieuwe behandelplan op te stellen. Uiteindelijk werden dat veertien weken. Al met al heb ik dus 27 weken gewacht terwijl mij er negen waren toegezegd. En dan is dit nog maar een situatie. Een situatie waarin ik, relatief, nog best goed wegkom. Te veel mensen moeten veel te lang wachten. Dat moet anders. Dat is van levensbelang.

'Dat je niet hoeft te backpacken door ggz-land maar een directe vlucht hebt naar de gewenste bestemming.'

Passende behandeling

Laat ik voorop stellen dat het goed en belangrijk is om te kijken of een behandeling bij een patiënt past. Een behandeling die niet passend is, kan destructiever zijn dan geen behandeling. Maar. Wat nu als we de aanmeldwachttijd tot maximaal drie weken reduceren? Dat je binnen drie weken een intakegesprek hebt en dan direct naar de juiste zorg wordt toegeleid. Dat je niet hoeft te wachten op het ene team, daar niet op je plek blijkt en dan moet wachten op een ander team. Dat je niet hoeft te backpacken door ggz-land maar een directe vlucht hebt naar de gewenste bestemming.

Snelle intake

Op een aantal plekken in Nederland wordt het idee van een snelle intake al toegepast. Zo merkte Lionarons GGZ ook dat mensen onnodig op een wachtlijst komen: 'Bij intake blijkt dan pas dat ze bij de verkeerde organisatie terecht zijn gekomen. Om dan elders opnieuw op een wachtlijst te komen. Daarom zijn we alle cliënten die naar ons verwezen zijn eerst online gaan screenen, zodat we zeker weten dat ze op de goede wachtlijst staan. Fijn voor de cliënt en behandelaars en met een positief effect op de wachttijden.'

Is het een idee om op veel meer plekken in Nederland voor een snelle intake te gaan?

 

*De aanmeldwachttijd is de wachttijd tussen aanmelding en intake. De behandelwachttijd is de wachttijd tussen intake en de start van de behandeling. De totale wachttijd is de wachttijd tussen aanmelding en de start van de behandeling.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

© 2020 Autistmijwat

Een blog over(leven) met autisme. 

Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.