Omgaan met autisme: 5 tips

  • Blog

Een lijstje. Omdat lijstjes fijn zijn. 5 dingen die mij helpen bij het omgaan met autisme. Wat helpt jou?

1. Delen

Het is meestal erg druk in mijn hoofd. Gedachten volgen elkaar in een rap tempo op. Ik ben dan ook erg fan van de Intense World Theory. Een theorie die ervan uitgaat dat het brein van mensen met autisme hyperactief is. Wat mij helpt om met de drukte in mijn hoofd om te gaan, is door mijn gedachten te delen. Als ik het van mij afpraat of app, komt er weer wat ruimte in mijn hoofd. Bij heftige emoties, kan delen er ook voor zorgen dat de intensiteit van de emoties afneemt. Heel prettig.

2. Lijstjes en planningen

Nog iets wat mij helpt om met de drukte in mijn hoofd om te gaan; lijstjes. Van boodschappenlijstjes tot takenlijstjes en bespreeklijstjes. Ik maak van veel dingen lijstjes. Dat bespaart eveneens ruimte in mijn hoofd.

Tot voor kort maakte ik ook veel dagplanningen. Dan schreef ik op wat ik op een dag ging doen, hoe laat en hoe lang ongeveer. Lege tijd is namelijk geregeld kliertijd voor mensen met autisme en structuur is fijn. Inmiddels heb ik een meer structurele daginvulling waardoor de noodzaak van een planning er voor mij nu minder is.

3. Kwaliteiten

Kwaliteiten. Iedereen heeft sterke en minder sterke kanten. Of gewoon dingen waar je rampzalig in bent. Je kan je de hele dag druk maken om de dingen waar je rampzalig in bent. Je kan proberen je rampzalig te upgraden naar iets minder rampzalig. Je kan ook meer aandacht besteden aan de dingen waar je heel goed in bent. En mensen met autisme zijn soms in dingen net wat beter dan neurotypicals, bijvoorbeeld wanneer het aankomt op details. Ik merk dat wanneer ik meer met mijn sterke kanten doe, ik minder pieker, ik minder negatief denk en het goed is voor mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen. Win-win-win-win.

4. Duidelijkheid

Als ik onrustig ben, komt het de helft van de tijd doordat iets onduidelijk is. De beste en misschien wel enige manier om dan weer rustiger te worden, is door duidelijkheid te creëren. Duidelijkheid creëren is ook onderdeel van de beproefde methode van Geef me de 5. Hierin wordt aanbevolen kernachtig en feitelijk te communiceren met mensen met autisme en de wat, hoe, waar, wanneer en wie te benoemen als dit nog niet bekend is.

5. Ontprikkelen

Overprikkeling is een wezenlijk onderdeel van autisme. Voor veel mensen met autisme is ontprikkelen een must. Zelf ontprikkel ik het beste als ik bij mensen ben bij wie ik mij voor 100 procent op mijn gemak voel. 99 procent werkt niet. Ik ontprikkel ook door te wandelen of door te sporten. Dat werkt voor mij echter alleen ontprikkelend als ik geen sociale druk ervaar. Als geluiden mij te veel zijn, de externe prikkel waar ik het meeste last van heb, gebruik ik graag mijn noise cancelling koptelefoon van Bose.

Wat helpt jou bij het omgaan met autisme?

 

*De links naar producten zijn affiliate links. Dit betekent dat wanneer je het product achter de link koopt, ik een klein commissiebedrag krijg. 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

© 2020 Autistmijwat

Een blog over(leven) met autisme. 

Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.