6 dingen die mij hielpen bij het herstel van anorexia

1. Structuur

De hele dag wikken en wegen of je nog wat gaat eten of niet, is vermoeiend. Structuur hielp mij om de last van deze strijd te verlichten en tegelijkertijd de strijd aan te gaan. Ik at op drie vaste tijdstippen. Dat was het moment om de strijd aan te gaan, om goed te eten. Als ik goed had gegeten, hoefde ik in de tijd tot het volgende eetmoment minder na te denken of ik nog wat ging eten. Ik had dan immers al goed gegeten.   

2. Kennis over anorexia

Linksom of rechtsom, herstel van anorexia gaat gepaard met weer 'normaal' eten. Hier werd ik mij bewust van toen ik verschillende (ervarings)verhalen las over anorexia. Deze informatie heeft mij erg geholpen. Op moeilijke eetmomenten prentte ik mijzelf in dat als ik wilde herstellen van anorexia, ik 'gewoon' moest eten. Ik denk dat mijn autisme en het bijbehorende zwart-wit denken, hierbij in mijn voordeel was. 

3. Bewust de eetstoornis 'treiteren'

Op een gegeven moment ben ik het tegenovergestelde gaan doen van wat de eetstoornis mij ingaf. Juist een ijsje eten wanneer de eetstoornis zei dat ik geen ijsje mocht eten. Juist een korte broek aan wanneer de eetstoornis zei dat ik beter een lange, verhullende broek aan moest doen. Juist geen extra wandeling meer maken wanneer de eetstoornis zei dat ik nog wat meer moest bewegen.

4. Nieuwe dingen eten en drinken

Om weer dingen te gaan eten die ik mijzelf had verboden én om meer de focus te leggen op wat ik lekker vind, werd mijn spelregel dat ik elke keer dat ik naar de supermarkt ging iets nieuws mee moest nemen. Zo ging ik stap voor stap weer diverser eten. Het is daarnaast een leuke uitdaging geworden om de supermarkt 'uit te spelen'.

5. Met anderen eten

Anderen zien eten, hielp mij om te beseffen dat eten eigenlijk heel normaal is. Dat iedereen eet. Dat eten noodzakelijk is om je lichaam en geest van energie te voorzien. Het verschil tussen een gezonde en een ongezonde relatie met eten, werd door met anderen te eten daarnaast inzichtelijker. Aan de ene kant was dit confronterend en maakte het mij verdrietig – waarom heb ik zoveel moeite met eten – aan de andere kant hielp het mij omdat ik zag waar ik naartoe wilde.

6. Redenen om te eten

Ik had een lijstje in mijn telefoon met redenen waarom ik goede wilde eten. Zo wilde ik bijvoorbeeld fatsoenlijk een wedstrijd uit kunnen tennissen en wil ik nog een keer wandelen door Schotland. Elke keer als ik een reden bedacht om goed te eten, zette ik die op het lijstje. Op moeilijke eetmomenten pakte ik het lijstje erbij. Hoe langer het lijstje werd, hoe vaker ik er motivatie uithaalde om op momenten dat ik het moeilijk vond om te eten toch goed te eten. 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

© 2020 Autistmijwat

Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.